marți, 7 decembrie 2010

CLARIFICARI REFERITOARE LA RECALCULAREA PENSIILOR

Motto : “Ce-i mult strică, ce-i puţin n-ajunge!”

1. Cererea pentru eliberarea unei adeverinţe de venit, înaintată către structurile militare, priveşte perioada în care titularul a fost cadru militar activ pentru care nu are informaţii trecute în cartea sa de muncă. Fiind o informare a titularului cu date de interes personal, această cerere nu implică nici un risc, din contră, se pot verifica datele cuprinse în răspuns pentru a identifica erori sau lipsuri.

2. In situaţia constatării unor nereguli, aveţi posibilitatea de a solicita, o singură dată, corectarea şi/sau completarea adeverinţelor .

3. Adeverinţele trebuie cerute şi de la instituţiile civile, pentru veniturile consemnate în cartea de muncă a fiecăruia, numai în cazul în care veniturile obţinute în acele perioade au fost mai mari decât cele trecute în cartea de muncă.

4. Prin semnarea unei cereri de recalculare a pensiei , rezervistul nu mai poate invoca principiul dreptului câştigat. Adică: dacă ceri singur recalcularea pensiei, înseamnă că eşti de acord cu acest lucru!

5. Ştim că adeverinţa se eliberează în 3 ex: 1 se trimite la rezervist, 1 se trimite la Casa de Pensii şi 1 rămâne la emitent. În aceste condiţii (dacă se va recalcula cuantumul pensiei), Casa de Pensii va recalcula pensia în funcţie de adeverinţa pe care a primit-o pentru fiecare ins în parte, de la unitatea militară emitentă, indiferent de opinia personală a fiecăruia.

6. În cazul existenţei unor adeverinţe obţinute de la instituţii civile, ele se vor ataşa la copia de pe cartea de muncă a fiecăruia: a) Dacă nu s-a primit răspuns de la unitatea militară, se solicită anexarea datelor din viaţa civilă la adeverinţa militară. b) Dacă adeverinţa militară a fost deja eliberată beneficiarului, se trimite scrisoare cu confirmare de primire la Casa de Pensii în care se solicită completarea datelor din cartea de muncă – acest lucru nu echivalează cu cererea de recalculare, care este personală şi expresă.

7. Acolo unde nu vor exista adeverinţe (pentru că nu au fost solicitate de către rezervişti), la recalculare se va avea în vedere venitul mediu brut. Casa de pensii nu face demersuri pentru obţinerea datelor care stau la baza calculării unei pensii, ea doar valorifică datele ce-i sunt comunicate de cei abilitaţi.

8. În cazul în care se va formula cererea de recalculare a pensiei, recomand să se treacă ca ultim alineat: Îmi rezerv dreptul de a acţiona în instanţă, în cazul în care mi se va crea un prejudiciu în raport cu drepturile mele băneşti câştigate anterior”.

9. După 01.01.2011, există posibilitatea ca să se trimită deciziile de pensie recalculate. În funcţie de cuantumul rezultat, veţi aprecia asupra oportunităţii întocmirii şi înaintării contestaţiei, de către fiecare persoană în parte, la unitatea specializată din cadrul fiecărui minister în parte (Comisia de Contestaţii Pensii de pe lângă Casa de Pensii), în termen de 30 zile de la data comunicării deciziei.

10. Contestaţia este o etapă necesară în cazul formulării unei acţiuni în instanţă, pentru a avea şi argumente legate de noul mod de calcul a pensiei, având în vedere posibile omisiuni sau erori. Separat, se formulează acţiunea în instanţă de către fiecare rezervist în parte, în care se vor invoca aspecte generale (principiul neretroactivităţii legii civile, principiul dreptului câştigat, militarii şi magistraţii în acelaşi pilon al schemelor profesionale din Comunitatea Europeană, practică judiciară, etc), dar şi aspecte particulare legate de datele care au stat la baza calculului, inclusiv semnalarea omisiunilor, a informaţiilor eronate, ş.a.

11. Nu se poate apela la instanţa judecătorească internaţională, fără a se parcurge toate etapele la nivel naţional.

12. Detaliile privind aspectele generale ale contestaţiei şi respectiv, ale acţiunilor în instanţă se vor comunica ulterior , cu titlu de recomandare, cu menţiunea că fiecare va opta pentru paşii pe care îi are de urmat.


Biroul Operativ al Filialei 2 Sector 3